Onlangs verschenen er enkele publicaties over de toekomst van de weervisserij op de Oosterschelde. Helaas wekten de gekozen titels de onjuiste suggestie dat de eeuwenoude weervisserij ten einde zou zijn en dat de laatste weervisser ermee stopt.
Dat beeld klopt niet.
Stichting Behoud Weervisserij zet zich al sinds 1997 in voor het behoud van het immateriële erfgoed weervisserij. Door het wegblijven van de ansjovis is onze missie sinds een aantal jaren relevanter en urgenter geworden dan ooit.
In een zorgvuldig opgesteld businessplan is uitgewerkt hoe de weervisserij behouden kan blijven, gedragen door de stichting samen met een grote en betrokken groep vrijwilligers, partners en overheden en natuurlijk de familie Van Dort. Daarbij staat niet alleen behoud centraal, maar ook het beleefbaar houden van de weervisserij voor publiek, educatie en toekomstige generaties.
Daarom organiseren we ook dit seizoen weer gewoon vaartochten naar de weervisserij. Het is immers een ambacht om te beleven! Wij blijven ons, samen met de weervissers van Van Dort, onverminderd inzetten om dat mogelijk te maken – nu en in de toekomst.
Mocht u daar als vrijwilliger een bijdrage aan willen leveren, dan komen wij graag met u in contact. We kunnen op diverse disciplines – gids, begeleider bij excursies, PR/sponsoring en onderhoudswerkzaamheden – versterking gebruiken. Neem contact met ons op via onze website.
Voor meer informatie over de vaartochten en het boeken van tickets verwijzen wij u graag naar onze speciale excursie-website.
1944-2012 Stij Bosters, was waard van restaurant de Bloemkool
Zijn menu:
Gekookte asperges met aardappelen als voorgerecht
Gebakken ansjovis met frietjes en mayonaise als hoofdgerecht
Aardbeien en ijs met slagroom als nagerecht
· webmaster op mei 16 2012 · 0 reacties · 7540 keer gelezen ·
————————————————————————————–
Recepten van de 3 A’s
De ansjovis vormt een onlosmakelijk onderdeel in het beroemde Bergse AAA-menu:
Zet ze in ’t forum ! Heeft U er veel, stuur ze aan de webmaster,
dan maken we een artkel en zetten Uw naam eronder.
· webmaster op januari 31 2011 23:18:22
0 reacties · 36713 keer gelezen · ·
——————————————————————
Dit is de nieuwe site van weervisserij.nl -31 januari 2011
Meer interactiviteit, geregistreerde leden kunnen contacten leggen, en
links,artikelen voor plaatsing aanbieden, noem maar op.
BERGEN OP ZOOM – In de Oosterschelde heeft de familie Van Dort, de laatste Bergse weervisser, woensdag de eerste ansjovis van dit jaar gevangen.
De vangst was volgens Rian van Dort erg goed. “Normaal gaat het om een paar kilo, maar dit was wel een hele goede vangst”, zegt ze, zonder zich over het aantal kilo’s uit te laten.
De eerste vangst is veel vroeger dan voorgaande jaren. Dat heeft volgens haar te maken met het warme voorjaar. “Normaal is de eerste vangst pas half mei.”
Zie het artikel ….
De familie van Dort moet gewoon ambassadeurstatus van Bergen op Zoom krijgen.
Zij zorgen tenminste dat Bergen op Zoom wel een triple-A status houdt, iets waar veel landen en bedrijven jaloers op zijn.
Als laatste weervissers familie, hebben zij als enigen de ervaring dus deskundigheid om die 3 A’s ook te behouden.
Dus Bergen op Zoom, maak ze ambassadeur van Bergen op Zoom!
· webmaster op mei 06 2011 22:52:17
· 0 reacties · 4295 keer gelezen · ·
———————————————————————-
donderdag 02 juni 2011 | 14:26 |
Na een voortreffelijke start is de afgelopen week door weervisser Van Dort nauwelijks ansjovis gevangen.
Rian van Dort wijt dat aan het mindere weer. Door de magere vangst moest ze nogal wat klanten teleurstellen. Ook tijdens ProefMei was het aanbod minimaal. Toch is Van Dort optimistisch gestemd: “Het weer wordt beter en we hebben nog vier weken te gaan.”
Net als de paarden garnalenvissers van Oost Duinkerken(B) kan de weervisserij zoals beoefend door de familie van Dort een unieke trekpleister worden als zij door de gemeente Bergen op Zoom aangesteld worden als ambassadeurs van Bergen op Zoom, met bijbehorend salaris natuurlijk. Weervisserij is geen industrieel erfgoed maar wel een oud ambacht waarmee Bergen op Zoom zich kan profileren en inkomsten kan verwerven. Er wordt wel ’s gesproken van de 3 A’s, nou aardbeien en asperges zijn niet zeldzaam of uniek. De weervisserij van van Dort is dat wel.
Ook is hun ervaring en deskundigheid uniek, wat niet zomaar door vrijwilligers kan worden gedaan.
Dat er in Bergen op Zoom geen carnavalskar reed met een weervisser als thema is me dan ook een raadsel.
Merck toch hoe sterck is toch het volkslied van Bergen op Zoom?
· webmaster op juni 09 2011 15:27:03
· 0 reacties · 4164 keer gelezen · ·
——————————————————————–
Plaquette voor weervisser Cor van Dort
WeervisserijPlaquette voor weervisser Cor van Dort
Cor van Dort, de laatste Bergse weervisser, is zaterdag door de club van ansjovisvrienden Les Amis de l’Anchois benoemd tot erelid.
· webmaster op juni 27 2011 22:23:10 · 0 reacties · 4278 keer gelezen · ·
————————————————————————
· webmaster op maart 19 2012 11:43:54
0 reacties · 3854 keer gelezen · ·
—————————————————————
Jullie kregen weer “weer”-aandacht
Carnaval 2012
Lau en Tonnie de Smet, Bergen op Zoom
· webmaster op maart 19 2012 11:51:54
0 reacties · 3971 keer gelezen · ·
—————————————————————
In de Brabantse Wal special verschenen voor Koniginnedag 2012 staat een heel artikel over de weervisserij van onze Bergse ambassadeur en laatste weervissersfamilie van Dort, Artilleriesraat 63-65 te Bergen op Zoom.
Onder het kopje Zwerver 3 staat onze website vernoemd.
U kunt het beste contact opnemen met Ilse en Jos Molenaar
door op de link hierboven te klikken of hen te bellen op
06-51 452 999 of 0166 604180
· webmaster op april 24 2012 13:14:32
0 reacties · 5549 keer gelezen · ·
————————————————————
BERGEN OP ZOOM/THOLEN – Al laat de ansjovis zich al vier jaar amper zien in de Oosterschelde, de Stichting Behoud Weervisserij blijft hopen dat het beestje terugkeert en het ambacht in stand blijft. Nu met hulp vanuit de provincie Noord-Brabant.
· webmaster op september 16 2023 18:15:02
0 reacties · 754 keer gelezen · ·
—————————————————————-
Over en uit: laatste weervisser sluit seizoen af met ‘acht dure ansjovisjes
Waarschijnlijk voor de aller-, allerlaatste keer haalt beroepsvisser Henk van Schilt dinsdagmiddag de netten op, bij de weren in het Oosterscheldewater. Geen ansjovis; wel wat paling, krabben en inktvisjes. Na vijf jaren zonder noemenswaardige opbrengst is de traditionele ansjovisvangst onrendabel geworden. De vrijwilligers van de Stichting Behoud Weervisserij gaan verder waar de beroepsvisserij stopt: zij willen de traditie in stand houden als cultureel erfgoed.
Update: inmiddels (woensdag 31 juli) heeft de firma Van Dort laten weten dat er toch nog een heel kleine kans is dat er volgend jaar commercieel op ansjovis wordt gevist.
· webmaster op augustus 03 2024 13:42:10
0 reacties · 385 keer gelezen · ·
—————————————————————–
Weervisserij, de verdronken gebieden op de Oosterschelde en de ansjovisvangst op de Oosterschelde bij Bergen op Zoom Ansjovis,Weervisserij,weervissen,weervisser is typisch Bergs.